Ornament

16. novembra

Keď raz prišiel rad na jeho triedu a on konal kňazskú službu pred Bohom, podľa zvyku kňazského úradu žrebom mu pripadlo vojsť do Pánovho chrámu a priniesť kadidlovú obetu. V čase kadidlovej obety sa vonku modlilo množstvo ľudu (Lk 1, 8-10).

Čítanie z komentára nášho otca, svätého Jána Zlatoústeho, na 140. žalm (Expositiones in ps. CXL, 3)

Tymian je dobrý a voňavý už sám o sebe, no mimoriadne vtedy, keď ho položia na oheň. Tak je to aj s modlitbou. Aj modlitba je dobrá už sama o sebe, ale stáva sa lepšou a voňavejšou, keď vychádza od duše, ktorá horí horlivosťou; keď sa duša sama stáva kadidlom a rozpaľuje v sebe silný oheň. Tymian nevložili do kadidelnice dovtedy, kým nebol rozložený oheň a kým sa nerozpálili uhlíky. To isté urob aj ty so svojou dušou. Najprv ju rozpáľ horlivosťou a až potom vlož do nej modlitbu. Prorok prosí, aby jeho modlitba bola ako kadidlo a pozdvihnutie jeho rúk ako večerná obeta, lebo jedno i druhé je milé Bohu. Ako? Tak, že bude čisté jedno i druhé, že bude jedno i druhé nepoškvrnené, totiž jazyk i ruky, ruky čisté od túžby po zisku a od chamtivosti, a jazyk slobodný od zlých rečí. V kadidelnici nemá byť nič nečisté, jedine oheň a tymian. Rovnako aj ústa nemajú vysloviť žiadne ohyzdné slová, len slová naplnené svätosťou a chválou. Takisto aj ruky majú byť kadidelnicou.

Kondák

Keď Zachariáš uzrel zjav anjela, preľakol sa a zmocnila sa ho hrôza. Neuveril blahozvesti o tvojom narodení. A keď bol pre svoju neveru spútaný nemotou, žasol nad podivuhodným znamením a vo svojom srdci volal Bohu: Aleluja! Aleluja, Aleuja, Aleluja.

Ikos

Ľud, čo túžil pochopiť nepochopiteľnú Múdrosť, očakával Zachariáša a divil sa, že sa tak dlho zdržiava v chráme. Keď napokon vyšiel, no nemohol k nim prehovoriť, iba im dával znaky, pochopili, že mal v chráme videnie. Aj my oslavujeme Boha, obdivuhodného tvorcu zázrakov a takto ti voláme:

Raduj sa, šťastná príčina otcovej nemoty.

Raduj sa, lebo si slzy tvojej matky premenil na radosť.

Raduj sa, lebo si z nej odňal zahanbenie pred ľuďmi.

Raduj sa, veľká útecha tvojich rodičov.

Raduj sa, lebo v šiestom mesiaci sa o tvojom počatí dozvedela aj presvätá Panna, Mária, v Nazarete.

Raduj sa, lebo tvoje narodenie prinieslo radosť mnohým.

Raduj sa, lebo ti dali milostivé meno, ktoré anjel vyznačil.

Raduj sa, lebo prijatím mena sa rozviazalo mlčanie tvojho otca Zachariáša.

Raduj sa, lebo skrze teba tvoj otec zveleboval meno Pánovo.

Raduj sa, lebo tvojím narodením zmocnili sa strach i údiv všetkých v okolí žijúcich.

Raduj sa, lebo zvesť o tvojom zázračnom narodení šírila sa po celej judskej krajine.

Raduj sa, lebo skrze teba sa mnohým v tomto svete zjavila spása.

Raduj sa, veľký prorok Ján, Pánov predchodca a krstiteľ.

Ornament