Menlivé časti na večierni s liturgiou
(texty pripravila liturgická komisia Košickej eparchie)
STICHIRY NA „PANE, JA VOLÁM“:
Veľký pondelok večer, 1. hlas:
Keď Pán prichádzal dobrovoľne trpieť, * po ceste hovoril apoštolom: * Hľa, vystupujeme do Jeruzalema * a Syn človeka bude vydaný, * ako je o ňom napísané. * Poďte teda, aj my kráčajme spolu s ním s očistenou mysľou, * spolu s ním sa dajme ukrižovať * a kvôli nemu sa umŕtvime pre pozemské slasti, * aby sme spolu s ním aj žili a počuli, keď bude volať: * Už nevystupujem do pozemského Jeruzalema, aby som trpel, * ale k svojmu Otcovi a vášmu Otcovi, * k svojmu Bohu a vášmu Bohu * a spolu s vami sa pozdvihnem do horného Jeruzalema, ** do nebeského kráľovstva.
Veľký pondelok večer, 5. hlas:
Veriaci, keď sme prišli k spasiteľnému utrpeniu Krista Boha, * oslávme jeho nevysloviteľnú trpezlivosť, * aby svojou dobrotivosťou so sebou pozdvihol aj nás, umŕtvených hriechom, ** lebo on je dobrý a miluje ľudí.
Pane, keď si prichádzal trpieť, * posilňoval si svojich učeníkov, * zobral si ich nabok a vravel si: * Ako to, že si nepamätáte moje slová, * ktoré som vám predtým povedal, * že podľa Písma nie je možné, aby bol prorok zabitý mimo Jeruzalema?! * Teraz teda nastal čas, o ktorom som vám riekol. * Veď hľa, rukami hriešnikov budem vydaný na posmech, * oni ma tiež pribijú na kríž a vydajú na pochovanie, * budú ma považovať za odporného, lebo budem mŕtvy. * Vy však majte odvahu, veď na tretí deň povstanem ** na radosť veriacich a večný život.
Pane, nevýslovné tajomstvo tvojho plánu * bolo nad chápavosť matky synov Zebedejových, * preto ťa prosila, aby si jej deťom daroval pocty časného kráľovstva, * ale ty si namiesto toho svojim priateľom prisľúbil, * že budú piť čašu smrti, * hovoril si, že tú čašu, očistenie od hriechov, ešte pred nimi sám vypiješ. * Preto k tebe voláme: ** Spása našich duší, sláva tebe!
Pane, keď si vychovával svojich učeníkov, * aby mysleli na to, čo je celkom dokonalé, * hovoril si, aby sa nepodobali pohanom, aby neutláčali slabších: * Medzi vami, mojimi učeníkmi, to tak nebude, * veď ja som dobrovoľne chudobný. * Nech teda prvý spomedzi vás je sluhom všetkých, * kto vládne, nech je akoby vláde poddaný, najpoprednejší nech je ako celkom posledný. * Lebo ja som prišiel poslúžiť zúboženému Adamovi * a položiť svoj život na výkupné za mnohých, ** ktorí ku mne volajú: Sláva tebe!
Zvestovaniu, 4. hlas: V šiestom mesiaci bol k čistej Panne poslaný archanjel. * Povedal jej, aby mala radosť * a zvestoval, že z nej Vykupiteľ vzíde. * Preto po prijatí pozdravu počala teba, predvečného Boha, * čo sa nevýslovne rozhodol stať človekom * na spásu našich duší. 2x
Bohorodička počula reč, ktorú nepoznala, * veď archanjel jej hovoril slová dobrej zvesti. * S vierou teda prijala pozdrav, * a tak počala teba, predvečného Boha. * Preto aj my voláme k tebe s radosťou: * Bože, ktorý si z nej bez zmeny prijal telo, * obdaruj svet pokojom * a naše duše veľkým milosrdenstvom. 2x
Hľa, teraz sa nám zjavilo pozvanie, * Boh sa nevýslovne zjednocuje s ľuďmi, * hlasom archanjela sa zaháňa klamstvo. * Panna totiž prijíma radosť, zem sa stala nebom, * svet sa zbavil prvotného prekliatia. * Nech sa stvorenie raduje a nech nahlas volá: * Náš Tvorca a Vykupiteľ, ** Pane, sláva tebe!
Sláva, Veľký pondelok večer, 8. hlas:
Bratia, bojme sa trestu, aký dopadol na figovník, * čo vyschol kvôli neplodnosti. * Prinesme dôstojné plody pokánia Kristovi, ** ktorý nám dáva veľké milosrdenstvo.
I teraz, Zvestovaniu, 6. hlas:
Z neba bol poslaný archanjel Gabriel, * aby Panne zvestoval počatie. * Keď prišiel do Nazareta, uvažoval o dive a žasol: * „Neobsiahnuteľný, čo je na výsostiach, * ako sa narodí z Panny? * Ten, čo má nebo za trón a zem za podnožku * ako si urobí príbytok v lone Panny? * Ten, na ktorého šestorokrídli a mnohookí hľadieť nemôžu, * rozhodol sa jediným slovom z nej prijať telo. * On je skutočné Božie Slovo! * Čo teda stojím a nehovorím Panne: * Raduj sa, Obdarená milosťou, Pán s tebou! * Raduj sa, čistá Panna! * Raduj sa, nevesta, ktorá muža nepoznala! * Raduj sa, matka Života! ** Požehnaný je plod tvojho lona.“
Prvý prokimen - z triody, 6. hlas:
Nech ťa žehná Pán zo Siona, * aby si videl šťastie Jeruzalema.
Verš: Blažený každý, kto sa bojí Pána * a kráča po jeho cestách.
A prvá parémia zo dňa (Ex 1, 1 - 20).
Druhý prokimen z triody, 6. hlas:
Žehnáme vás * v mene Pánovom.
Verš: Často dorážali na mňa od mojej mladosti.
A druhá parémia zo dňa (Jób 1, 1 - 12), ako aj dve parémie Zvestovaniu (Ex 3, 2 - 8; Prís 8, 22 - 30).
Malá ekténia, Trojsvätá pieseň a ďalšie časti božskej liturgie sv. Jána Zlatoústeho s týmito menlivými časťami:
Prokimen, 4. hlas:
Deň čo deň zvestujte * spásu nášho Boha.
Verš: Zaspievajte Pánovi pieseň novú, zaspievaj Pánovi, celá zem!
Apoštol: 306. začalo.
Aleluja, 1. hlas:
Zostúpi ako dážď na rúno a sťa kvapka, čo padá na zem.
Jeho meno bude požehnané naveky, jeho meno jestvuje pred Slnkom.
Evanjelium: najprv Zvestovaniu (Lk 3. začalo), potom zo dňa (Mt 98. začalo).
Namiesto Dôstojné je:
Zem, s jasotom * zvestuj veľkú radosť. * Vychvaľujte, nebesia, * slávu Božiu.
Irmos, 4. hlas:
Ako sa nesmela hriešna ruka dotknúť archy, * tak nech sa nedotýka živého stánku Božieho. * S nadšením spievaj, Cirkev, pozdrav anjela: ** Raduj sa, Mária, Pán s tebou!
Pričasten:
Pán si vyvolil Sion: * želal si mať ho za svoj príbytok. Aleluja.