Ornament

NEDEĽA, 22. august, 13. nedeľa po Päťdesiatnici, Mučeník Agatonik a spoločníci

1 Kor 16, 13 – 24; Mt 21, 33 – 42

Slová pápeža Františka k evanjeliu:

„Vinohradníci zaujímajú vlastnícky postoj: nepovažujú sa za jednoduchých správcov, ale za vlastníkov, a odmietajú odovzdať úrodu. Sluhov zbijú, ba dokonca i zabijú. Pán prejavuje voči nim trpezlivosť: posiela iných sluhov, početnejších ako tí prví, ale výsledok je rovnaký. Nakoniec sa vo svojej trpezlivosti rozhodne poslať vlastného syna. Ale tí vinohradníci, uväznení vo svojom vlastníckom správaní, zabijú aj syna, mysliac si, že takto sa zmocnia dedičstva.“

„Na pochopenie toho, ako Boh Otec odpovedá na odmietnutia namierené proti jeho láske a jeho ponuke zmluvy, evanjeliový úryvok vkladá do úst hospodára otázku: «Keď potom príde pán vinice, čo urobí tým vinohradníkom?» (v. 40). Táto otázka zdôrazňuje skutočnosť, že sklamanie Boha nad zlovoľným správaním ľudí nie je posledným slovom! Tu je tá veľká novosť kresťanstva: Boh, hoci je sklamaný z našich zlyhaní a našich hriechov, neruší svoje slovo, nezostáva stáť a predovšetkým sa neodpláca!“

„Boh sa nemstí! Boh miluje, neodpláca sa, čaká nás, aby nám odpustil, aby nás objal. Prostredníctvom „zavrhnutých kameňov“ – a Kristus je tým prvým kameňom, ktorý stavitelia zavrhli –, prostredníctvom situácií slabosti a hriechu, Boh naďalej dáva do obehu to „nové víno“ zo svojej vinice, ktorým je milosrdenstvo.“

„Je tu len jedna prekážka pre vytrvalú a vľúdnu vôľu Boha: naša arogancia a naše namýšľanie si, ktoré sa neraz stávajú aj násilím! Voči týmto dvom postojom, ktoré neprinášajú úrodu, si Božie slovo zachováva celú svoju silu výčitky a napomenutia: «Vám sa Božie kráľovstvo vezme a dá sa národu, ktorý bude prinášať úrodu» (v. 43).“

„V čom spočíva novosť a originalita kresťanskej viery: ona nie je natoľko súhrnom morálnych predpisov a noriem, ale predovšetkým ponukou lásky, ktorú Boh urobil prostredníctvom Ježiša, ponúkol ju a naďalej ju ponúka ľudstvu. Je to pozvanie vstúpiť do tohto príbehu lásky, stať sa vinicou, ktorá je bujná a otvorená, bohatá na ovocie a na nádej pre všetkých. Vinica, ktorá je uzavretá, sa môže stať planou a priniesť plané hrozno. Sme povolaní vyjsť z vinice, aby sme sa vložili do služby bratom, ktorí nie sú s nami, aby sme sa navzájom burcovali a povzbudzovali, aby sme si pripomínali, že musíme byť vinicou Pánovou v každom prostredí, aj v tom najviac vzdialenom a náročnom.“

„Vzývajme príhovor Panny Márie, aby nám pomáhala byť všade - osobitne na perifériách spoločnosti - tou vinicou, ktorú vysadil Pán pre dobro všetkých a prinášať nové víno Pánovho milosrdenstva.“

Príhovor Svätého Otca pred modlitbou Anjel Pána (8. 10. 2017)