Hlavicka Hlavicka Kňaz: Požehnaný Boh náš teraz i vždycky i na veky vekov.

Ľud: Amen.

Čtec: Sláva tebe, Bože náš, sláva tebe.

Ľud: Kráľu nebeský, Utešiteľu, Duchu pravdy, * ktorý si všade a všetko naplňuješ, * poklad dobra a darca života, * príď a prebývaj v nás, * očisť nás od každej poškvrny a spas, Dobrotivý, naše duše.**

Čtec: Svätý Bože, Svätý Silný, Svätý Nesmrteľný, zmiluj sa nad nami.

Ľud: Svätý Bože, Svätý Silný, Svätý Nesmrteľný, zmiluj sa nad nami.

Čtec: Svätý Bože, Svätý Silný, Svätý Nesmrteľný, zmiluj sa nad nami.

Ľud: Sláva Otcu i Synu i Svätému Duchu.

Čtec: I teraz i vždycky i na veky vekov. Amen.

Ľud: Presvätá Trojica, zmiluj sa nad nami. * Pane, očisť nás od našich hriechov. * Vládca, odpusť nám naše neprávosti, Svätý, príď a uzdrav naše slabosti pre svoje meno.**

Čtec: Pane, zmiluj sa. 3x

Ľud: Sláva Otcu i Synu i Svätému Duchu.

Čtec: I teraz i vždycky i na veky vekov. Amen.

Ľud: Otče náš, ktorý si na nebesiach, * posväť sa meno tvoje, * príď kráľovstvo tvoje, * buď vôľa tvoja ako v nebi, tak i na zemi. * Chlieb náš každodenný daj nám dnes * a odpusť nám naše viny, * ako i my odpúšťame svojim vinníkom, * a neuveď nás do pokušenia, ale zbav nás Zlého.**

Kňaz: Lebo tvoje kráľovstvo a moc i sláva, Otca i Syna i svätého Ducha, teraz i vždycky i na veky vekov.

Ľud: Amen.

Čtec: Pane, zmiluj sa. 6x

Ľud: Pane, zmiluj sa. 6x

Čtec: Sláva Otcu i Synu i Svätému Duchu.

Ľud: I teraz i vždycky i na veky vekov. Amen.

Čtec: Poďte, pokloňme sa Kráľovi nášmu, Bohu.

Ľud: Poďte, pokloňme sa Kristovi, Kráľovi nášmu, Bohu.

Čtec: Poďte, pokloňme sa a padnime pred samým Pánom Ježišom Kristom, Kráľom a Bohom naším

Žalm 50

Zmiluj sa, Bože, nado mnou pre svoje milosrdenstvo * a pre svoje veľké zľutovanie znič moju neprávosť.

Úplne zmy zo mňa moju vinu * a očisť ma od hriechu.

Vedomý som si svojej neprávosti * a svoj hriech mám stále pred sebou.

Proti tebe, proti tebe samému som sa prehrešil * a urobil som, čo je v tvojich očiach zlé,

aby si sa ukázal spravodlivý vo svojom výroku * a nestranný vo svojom súde.

Naozaj som sa v neprávosti narodil * a hriešneho ma počala moja mať.

Ty naozaj máš záľubu v srdci úprimnom * a v samote mi múdrosť zjavuješ.

Pokrop ma yzopom a zasa budem čistý; * umy ma a budem belší ako sneh.

Daj, aby som počul radosť a veselosť, * a zaplesajú kosti, ktoré si rozdrvil.

Odvráť svoju tvár od mojich hriechov * a zotri všetky moje viny.

Bože, stvor vo mne srdce čisté * a v mojom vnútri obnov ducha pevného.

Neodvrhuj ma spred svojej tváre * a neodnímaj mi svojho ducha svätého.

Navráť mi radosť z tvojej spásy * a posilni ma duchom veľkej ochoty.

Poučím blúdiacich o tvojich cestách * a hriešnici sa k tebe obrátia.

Bože, Boh mojej spásy, zbav ma škvrny krvipreliatia * a môj jazyk zajasá nad tvojou spravodlivosťou.

Pane, otvor moje pery * a moje ústa budú ohlasovať tvoju slávu.

Veď ty nemáš záľubu v obete, * ani žertvu neprijmeš odo mňa.

Obetou Bohu milou je duch skrúšený; * Bože, ty nepohŕdaš srdcom skrúšeným a poníženým.

Buď dobrotivý, Pane, a milosrdný voči Sionu, * vybuduj múry Jeruzalema.

Potom prijmeš náležité obety, obetné dary a žertvy; * potom položia na tvoj oltár obetné zvieratá.

Trojičný kánon,

ktorý je zložený zo všetkých ôsmich hlasov.

Hlas 1. Pieseň 1.

Irmos: Tvoja víťazná pravica sa božsky preslávila silou, lebo zničila protivníkov, Nesmrteľný, keďže je všemohúca, a Izraelitom otvorila novú cestu cez hlbinu.

Predspev: Presvätá Trojica, Bože náš, sláva tebe! (vždy pred druhým a tretím tropárom piesne)

Jediný Počiatok v troch hypostázach bez prestania oslavujú serafíni: je bez

počiatku, je večný, je Tvorcom všetkého, je nedosiahnuteľný a všetky národy ho

verne uctievajú piesňami.

Aby si ľuďom zjavil svoje jediné a trojnásobne žiarivé božstvo, stvoril si najprv človeka a pripodobnil si ho svojmu obrazu, daroval si mu rozum, slovo i ducha, lebo miluješ človeka.

Sláva:

Keďže z výsosti zjavuješ jedinú vládu svojho bytia v troch hypostázach, Otče, riekol si svojmu seberovnému Synovi i Duchu: „Poďte, zostúpme a zmiešajme ľudské jazyky.“

I teraz, bohorodičník:

Rozum je nezrodený Otec, obrazne o ňom hovorili mudrci. Slovo bez počiatku je spolupodstatný Syn. A Svätý Duch je ten, ktorý v Panne vykonal vtelenie Slova.

Hlas 2. Pieseň 3.

Irmos: Upevnil si ma na kameni viery, otvoril si mi ústa proti mojim nepriateľom, veď môj duch sa raduje, keď spievam: „Niet takého svätého ako je náš Boh a niet spravodlivejšieho nad teba, Pane.“

Oslavujem ťa, Božský počiatok, v osobách jednej prirodzenosti a rovnakej úcty, lebo ty, Život, si prišiel zo Života bez porušenia. Ty jediný si náš Boh a niet svätejšieho nad teba, Pane.

Ty si stvorila nehmotné a nebeské chóry ako zrkadlá svojej dobroty, Trojica, jediný nedeliteľný Počiatok, aby ti spievali bez prestania. Teraz však prijmi aj našu chválu, hoci ti ju prinášame smrteľnými ústami.

Sláva:

Upevni svojich služobníkov na kameni viery a hĺbkou svojej lásky rozšír ich srdcia i mysle, trojnásobne slnečná Jednota, lebo ty si náš Boh, v ktorého dúfame, preto nedovoľ, aby sme boli zahanbení.

I teraz, bohorodičník:

Ten, ktorý kedysi všetko stvorenie priviedol k bytiu, v tvojom lone, Bohorodička, z nevýslovnej dobroty sa vtelil a všetkým daroval žiaru trojnásobne slnečného Svetla, jediného božstva a panovania.

Sedalen, hlas 2.:

Podoben: Blahoutróbija

Keď si na počiatku tvoril Adama, dobrotivý Pane, * vtedy si volal svojmu hypostáznemu Slovu: * „Stvorme ho podľa našej podoby.“ * Aj Svätý Duch bol prítomný ako Tvorca. Preto ti voláme: „Stvoriteľ, Bože náš, sláva tebe.**

Sláva. I teraz, bohorodičník:

Keď sa Boh rozhodol prísť k nám, * vtedy si z tvojho čistého vnútra, Prečistá, urobil príbytok. * Cez teba zachránil ľudskú prirodzenosť * a daroval všetkým nebeské kráľovstvo. Preto ti, čistá Bohorodička, voláme: „Raduj sa, Vládkyňa.“**

Hlas 3. Pieseň 4.

Irmos: Zložil si pred nás mocnú lásku, Pane, veď si kvôli nám vydal na smrť svojho jednorodeného Syna. Preto k tebe vďačne voláme: „Sláva tvojej moci, Pane.“

Dvojaký výhonok vyklíčil z Otca ako z koreňa: Syn a pravý Duch, ratolesti jednej podstaty zasadené Bohom, rovnako bezpočiatočné kvety. Sú to tri svetlá božstva. 2x

Sláva:

Zástupy rozumných bytostí ťa bez prestania ospevujú, Bože neprekonateľný múdrosťou. Aj my ťa spolu s nimi oslavujeme a voláme: „Nadprirodzená Trojica, spas svojich služobníkov, veď miluješ človeka.“

I teraz, bohorodičník:

Rozpálilo si nás svojou láskou, veľmi milosrdné Božie Slovo. Kvôli nám si sa bez zmeny vtelilo a tajomne si nás poučilo o jedinom trojnásobne svetlom božstve, preto ťa oslavujeme.

Hlas 4. Pieseň 5.

Irmos: Všetko žaslo nad tvojou božskou slávou, lebo ty, Panna, ktorá si neokúsila manželstvo, v lone si nosila Boha, ktorý je nad všetkým, porodila si Syna, ktorý bol mimo času, a všetkým, čo ťa ospevujú, darúvaš pokoj.

Keďže z viery poznáme božstvo, ktoré všetko stvorilo, jedinú a neprístupnú podstatu, uctievame tri spojené hypostázy: Otca i Syna i Svätého Ducha, jednopodstatné Bytie.

Trojnásobné slnečné Svetlo, jediné božstvo, nestvorená Prirodzenosť, Prameň rozpaľujúci svetlo každého žiarivého jasu, nech mi žiari tvoje svetlo, aby som rozjímal o tvojej nevýslovnej dobrote.

Sláva:

Tebe, jedinému Stvoriteľovi všetkého a Udržiavateľovi, nadovšetko múdremu Kormidelníkovi a skutočnému Darcovi života, s vierou voláme: „Trojnásobne slnečný Vládca, zachovaj tých, ktorí ťa ospevujú.“

I teraz, bohorodičník:

Ten, ktorý stvoril a ukázal božský vzhľad Obrazu, chcel pre svoju dobrotu zbožstviť človeka, ktorý kedysi podľahol porušeniu. Preto sa z teba, Panna, stal človekom a hlásal jediný trojnásobný božský Počiatok.

Hlas 5. Pieseň 6.

Irmos: Vládca a Kriste, utíš búrkou rozbúrené more vášní, ktoré zabíja dušu, a vyveď ma z hniloby, lebo si dobrotivý.

Hoci podľa hypostáz si trojnásobne svetlý božský Počiatok, si Jediná, si rovnaká, si jednotná podľa podstaty aj vôle.

Dostatočne ťa zjavil prorok, keď spieval Otcovi: v tvojom svetle uzrieme v Duchu svetlo, Syna, jediného trojnásobne slnečného Boha.

Sláva:

Nezložená Podstata, v troch osobitostiach máš jednu moc i vládu. Takto sa buduje i obnovuje všetko stvorenie.

I teraz, bohorodičník:

Vládca a Bože, jediný a trojnásobne svetlý, na príhovor Božej Matky zošli oslobodenie od prehrešení a nebezpečenstiev tým, ktorí ťa ospevujú.

Sedalen, hlas 5.:

Podoben: Veriaci, oslavujme Slovo:

*Oslavujme trojnásobne slnečné Svetlo * a pokloňme sa teraz nezloženej Trojici, * lebo nás osvietila a zmilovala sa nad nami. Zbavila hniloby celé ľudské pokolenie. * Oslobodila celý svet od klamstva modiel a darovala nám kráľovstvo.

Sláva, i teraz, bohorodičník:

Nikto mi nemôže poradiť, preto sa utiekam k tebe, * nádej všetkých, prístav hriešnikov a pokorných. * K tebe volám: „Zhrešil som a zloba je mojím príbytkom, som bezcitný úbožiak. * Zmiluj sa nado mnou, ešte pred koncom života ma obráť a zbav ma každej muky, hoci som nehodný.**“

Hlas 6. Pieseň 7.

Irmos: Anjel učinil, aby pec kropila rosu na prepodobných služobníkov, ale Chaldejcov spálil povel Boha a donútil mučiteľa spievať: „Požehnaný si, Bože našich otcov.“

Vlastnosťami trojnásobne svetlá Jednota, daruj mi pevnú myseľ, aby som chránil a zachovával tvoje božské príkazy a vždy ti verne spieval: „Požehnaný si, Bože našich otcov.“

V tej istej prirodzenosti ospevovaný, nevýslovne jednotný Bože, podľa osôb Trojica, chráň nás všetkých pred každým pokušením a skľúčenosťou.

Sláva:

Oslavujeme teba, z hľadiska podstaty jediného Boha, spolupodstatného a spoluvečného, v nezmiešateľných vlastnostiach osôb rozdielnu a jednoduchú Trojicu, ktorá je zreteľne nemeniteľná.

I teraz, bohorodičník:

Nadprirodzený Boh z lásky k človeku zreteľne prijal z tvojho čistého lona, Prečistá, našu prirodzenosť a všetkých naučil spievať: „Požehnaný si, Bože našich otcov.“

Hlas 7. Pieseň 8.

Irmos: Ker na Sinaji, ktorý v ohni nezháral, zjavil Boha nevýrečnému a jachtavému Mojžišovi. Božia horlivosť učinila nepremožiteľnými troch služobníkov v ohni, ktorí spievali: „Všetky diela Pánove, ospevujte Pána a vyvyšujte ho naveky!“

Keďže ťa ospevujeme, urob nás hodnými prijať do sŕdc svetlo skrze osvecujúce lúče trojnásobne žiarivého Slnka. Nakoľko je to možné, jednotná Trojica, nech teraz všetci, čo neprestajne s patričnou vierou ospevujú tvoju velebu, vidia tvoju dobrotu.

Trojičný, jediný a bezpočiatočný Počiatok panovania, všetko je v tvojej moci, ty spravuješ nebo i zem. Preto ma chráň, neprestajne priťahovaného tvojou láskou, aby som ti spieval: „Všetky diela Pánove, ospevujte Pána a vyvyšujte ho naveky!“

Sláva:

Dobrodinec, ktorý miluješ človeka, učiň ma chrámom svojej trojnásobne svetlej žiary. Urob ma, Vládca, Bože môj, ktorý máš jediný počiatok, a Pane slávy, neprístupným pre účasť a podiel na neviditeľných nepriateľoch a telesných vášňach, aby som ťa ospevoval po všetky veky.

I teraz, bohorodičník:

Svetlo, Božský počiatok, ktorý zažiaril z tvojho lona, prečistá Božia Matka, celý svet ožiaril trojnásobne slnečným svetlom. Akoby druhým nebom urobil zem, ktorá spieva: „Všetky diela Pánove, ospevujte Pána a vyvyšujte ho naveky!“

Hlas 8. Pieseň 9.

Irmos: Nebo žaslo a končiny zeme sa divili nad tým, že Boh sa zjavil ľuďom v tele a tvoje lono sa stalo priestrannejšie než nebesia. Preto ťa, Bohorodička, velebia chóry anjelov a ľudí.

Keď teraz ospevujeme teba, podstatu, ktorá kraľuje nad všetkým a predvečnú prirodzenosť, ktorá všetko tvorí, Trojicu, ktorá je nad časom, ktorá je pôvodcom života, ktorá je dobrotivá, milujúca človeka, dobrá a jednopočiatočná, prosíme ťa o odpustenie hriechov, pokoj pre svet a jednomyseľnosť pre cirkvi. 2x

Sláva:

Jediné a trojnásobne žiarivé panovanie, jediný a trojnásobne slnečný Božský počiatok, vznešene prijmi tých, ktorí ťa ospevujú a zbav ich prehrešení a krutých pokušení, rýchlo im s láskou k človeku daruj pokoj a cirkvám dopraj zjednotenie.

I teraz, bohorodičník:

Z lona Panny si si urobil príbytok, Kriste, Spasiteľu môj, odvážne si sa zjavil svojmu svetu ako nezničiteľný a skutočne nezmiešateľný. Sľúbil si, že budeš vždy zreteľne so svojimi služobníkmi. Preto na príhovor tej, ktorá ťa porodila, dopraj pokoj celému svojmu stádu.

Potom tieto tropáre:

Dôstojné je vznešene oslavovať teba, Trojica svätá, nedeliteľná, nadprirodzená, nášho predobrého Boha. Teba ospevujú všetci pozemšťania a oslavujú ťa nebeské mocnosti, všetci sa ti s vierou klaňajú, jednota z hľadiska podstaty trojhypostázna.

Počiatok panovania cherubínov, neporovnateľný Božský počiatok jestvovania serafínov, nedeliteľná Trojica v jednote, Božský počiatok, teba velebíme.

Klaniam sa bezpočiatočnému Otcovi a Bohu, spolu s ním aj bezpočiatočnému Slovu s Duchom. Piesňami uctievajme nedeliteľnú a jedinú, zjednocujúcu podstatu, trojičnú jednotu.

Ospevujme všetci vznešene oslavnými božskými piesňami Otca i Syna i božského Ducha, trojhypostáznu vládu, jediné kráľovstvo a panovanie.

Daj mi žiaru svojich jasných bleskov, Bože môj, trojhypostázny Tvorca všetkého, a urob ma príbytkom tvojej neprístupnej slávy, veď ty si Svetlo, nosíš svetlo a si nemeniteľný.

S bázňou oslavujme Krista, Darcu života. Pred ním sa trasú a chvejú cherubíni, jeho oslavujú anjelské voje, on sa nevýslovne vtelil z Panny .

Dôstojné je prosiť ťa nadovšetko nábožne so slzami, lebo ty si nadovšetko milosrdný a nadovšetko milostivý, ty si Spasiteľ našich duší.

Prijmi slzy, Kráľu, prijmi nárek a plač biedneho, zbav ma plameňa i vonkajšej tmy a daj mi podiel na svojom božskom kráľovstve.

Sláva:

Otče, ktorý vládneš nad všetkým, Slovo Božie, presvätý Duchu, jediná sila a obraz, jediné kráľovstvo a božstvo i moc, zmiluj sa a spas tých, ktorí sa ti klaňajú.

I teraz, bohorodičník:

Keď stvorenie videlo tvojho Syna, prečistá Panna, ako vznešene vstal z mŕtvych, naplnilo sa nevýslovnou radosťou. Keď ho oslavujeme, teba velebíme.

Dôstojné je velebiť teba, Bohorodička, * vždy blaže­ná a nepoškvrnená, Matka nášho Boha. * Čestnejšia si ako cherubíni * a neporovnateľne slávnejšia ako serafí­ni, * bez porušenia si porodila Boha Slovo, * opravdivá Bohorodička, velebíme ťa.

Ľud: Svätý Bože, Svätý Silný, Svätý Nesmrteľný, zmiluj sa nad nami.

Čtec: Svätý Bože, Svätý Silný, Svätý Nesmrteľný, zmiluj sa nad nami.

Ľud: Sláva Otcu i Synu i Svätému Duchu.

Čtec: I teraz i vždycky i na veky vekov. Amen.

Ľud: Presvätá Trojica, zmiluj sa nad nami. * Pane, očisť nás od našich hriechov. * Vládca, odpusť nám naše neprávosti, Svätý, príď a uzdrav naše slabosti pre svoje meno.**

Čtec: Pane, zmiluj sa. 3x

Ľud: Sláva Otcu i Synu i Svätému Duchu.

Čtec: I teraz i vždycky i na veky vekov. Amen.

Ľud: Otče náš, ktorý si na nebesiach, * posväť sa meno tvoje, * príď kráľovstvo tvoje, * buď vôľa tvoja ako v nebi, tak i na zemi. * Chlieb náš každodenný daj nám dnes * a odpusť nám naše viny, * ako i my odpúšťame svojim vinníkom, * a neuveď nás do pokušenia, ale zbav nás Zlého.**

Kňaz: Lebo tvoje kráľovstvo a moc i sláva, Otca i Syna i svätého Ducha, teraz i vždycky i na veky vekov.

Ľud: Amen.

Potom prednášame ypakoj hlasu (strany 99 – 119) alebo nasledujúce tropáre:

Ypakoj, 8. hlas Myronosičky stáli pri hrobe darcu života, * hľadali nesmrteľného vládcu medzi mŕtvymi * a keď dostali radostnú zvesť od anjela, * zvestovali apoštolom, * že Kristus Boh vstal z mŕtvych ** a daroval svetu veľké milosrdenstvo.

Tropáre, hlas 6.:

Zmiluj sa , Pane, nad nami, * zmiluj sa nad nami, * lebo nijakú inú obranu nemáme, * len túto modlitbu ti, ako svojmu Vládcovi, my hriešni prednášame: „Zmiluj sa nad nami.“**

Sláva:

Pane, zmiluj sa nad nami, * veď v teba dúfame. * Nehnevaj sa veľmi na nás, * ani nepamätaj na naše neprávosti, * ale aj teraz na nás láskavo zhliadni * a zbav nás našich nepriateľov. * Veď ty si náš Boh a my sme tvoj ľud, * všetci sme dielom tvojich rúk a vzývame tvoje meno.**

I teraz:

Požehnaná Bohorodička, * otvor nám bránu milosrdenstva. * V teba dúfame, nedaj nám zahynúť, * ale daj, aby sme sa skrze teba zbavili svojich bied, veď ty si záchrana kresťanského rodu.**

Pane, zmiluj sa. 40x

Ľud: Sláva. I teraz. Pane, zmiluj sa. 3x Požehnaj.

Prepustenie:

Kňaz: Kristus, náš pravý Boh, na prosby svojej prečistej Matky, našich prepodobných a bohonosných otcov i všetkých svätých nech sa nad nami zmiluje a spasí nás, lebo je dobrý a miluje nás.

Ľud: Amen.

Po prepustení sa kňaz skloní pred bratmi a hovorí:

Požehnajte ma, úctyhodní otcovia a bratia, a odpusťte mne hriešnemu, čím som zhrešil v tento deň (alebo túto noc) a po všetky dni svojho života slovom, skutkom alebo myšlienkou a všetkými svojimi zmyslami, duševnými aj telesnými.

A všetci spolu odpovedajú:

Boh nech ti odpustí a zmiluje sa nad tebou, úctyhodný otče.

Potom sa všetci spolu sklonia pred predstaveným alebo kňazom a prosia o odpustenie:

Požehnaj, úctyhodný otče, a odpusť mne hriešnemu, čím som zhrešil v tento deň ( alebo túto noc ) a po všetky dni svojho života slovom, skutkom alebo myšlienkou a všetkými svojimi zmyslami, duševnými aj telesnými.

Predstavený alebo kňaz odpovedá:

Boh nech vám svojou milosťou odpustí vaše hriechy a zmiluje sa nad vami všetkými.

Po odprosení prednáša predstavený alebo kňaz:

Modlime sa za veľkňaza všeobecnej cirkvi, nášho svätého otca povie meno, rímskeho pápeža.

Ľud: Boh nech ho spasí a zmiluje sa nad ním.

Za tých, čo spravujú našu krajinu.

Boh nech ich spasí a zmiluje sa nad nimi.

Za nášho najosvietenejšieho otca arcibiskupa a metropolitu povie meno.

Boh nech ho spasí a zmiluje sa nad ním.

Za nášho bohumilého otca biskupa povie meno.

Boh nech ho spasí a zmiluje sa nad ním.

Za celý zbor katolíckych biskupov.

Boh nech ich spasí a zmiluje sa nad nimi.

Za šľachetných zakladateľov tohto svätého chrámu.

Boh nech ich spasí a zmiluje sa nad nimi.

Za našich duchovných otcov a za všetkých našich bratov v Kristovi.

Boh nech ich spasí a zmiluje sa nad nimi.

Za prenasledovaných a tých, ktorí sú vo vyhnanstve.

Boh nech ich ochraňuje a zmiluje sa nad nimi.

Za tých, ktorí nám preukazujú dobrodenie.

Boh nech im to vynahradí a zmiluje sa nad nimi.

Za slúžiacich a posluhujúcich v tomto svätom chráme.

Boh nech ich spasí a zmiluje sa nad nimi.

Za tých, ktorí nás nenávidia a za tých, ktorí nás milujú.

Boh nech im odpustí a zmiluje sa nad nimi.

Za vyslobodenie zajatých.

Boh nech ich vyslobodí a zmiluje sa nad nimi.

Za plaviacich sa a cestujúcich.

Boh nech vedie ich plavbu i cestu.

Za chorých a trpiacich.

Boh nech ich uzdraví a zmiluje sa nad nimi.

Za zarmútených a väznených.

Boh nech ich navštívi a zmiluje sa nad nimi.

Za všetkých pravoverných kresťanov.

Boh nech ich spasí a zmiluje sa nad nimi.

Za hojnosť plodov zeme.

Boh nech rozhojní plody zeme.

Kňaz: Na príhovor našich svätých otcov, Pane Ježišu Kriste, Bože náš, zmiluj sa nad nami.

Ľud: Amen.